Pitface

Pitface


Graaf eens een Pitface

Nieuwe roman van Brusselmans verschijnt op 2 maart 2001

Het worden vette tijden voor Gents beroemdste schrijver. Nog maar pas opnieuw de bestsellerslijsten ingedoken met de opnieuw politiek correcte roman Uitgeverij Guggenheimer, of daar verschijnt er al een nieuw boek. Pitface. Een parabel, de nieuwe roman (parabel?) van Herman Brusselmans verschijnt op vrijdag 2 maart 2001.

Waar blijft de liefde?

Het boek wordt aangekondigd als een 'huiveringwekkende roman van een schrijver die zijn lezers met opengesperde ogen en de haren te berge wil achterlaten… Pitface beweegt zich in een vreemde tijd, in een merkwaardige ruimte. De kernvraag van zijn voortjakkerende bestaan en zijn afgesloten oeuvre - De Liefde, Waar Blijft in Godsnaam de Liefde? - is onbeantwoord gebleven. Daar moet voor geboet worden. Door alles, door iedereen.'

Lunchcafeetje

Het boek wordt voorgesteld in het sympathieke lunchcafeetje achter in de tuin van boekhandel Walry te Gent. Popjournalist, Monza-zanger en de zelf ook met een roman bezig zijnde Stijn Meuris komt over het boek zijn zegen uitspreken. Toegang is gratis, alleen zult u allen zoals steeds op Brusselmans' boekvoorstellingen talrijk opkomen. Vroeg zijn of vinkenstoeltje medebrengen is de boodschap. En opgelet voor de hudo's.

Bron : eClickx - Hans Cottyn

Moraalridder van de droevige figuur

’Pitface’ cynische parabel Herman Brusselmans

Herman Brusselmans is terug aan het front. Na de wereld te hebben opgezadeld met een mislukt stripscenario (’De Koffer’) pakt hij uit met ’Pitface’, een cynische parabel over een losgeslagen samenleving, waarin het duistere nihilisme van de negentiende-eeuwse filosoof Stirner tot leven lijkt gewekt. Stirner ontkrachtte de moraal en bepleitte ,,het prachtige egoďsme”: gerechtigd is waartoe je in staat bent. In ’Pitface’ zijn de hoofdpersonen in staat tot alles, behalve liefde. De teller stokt op 42 moorden en een handvol verkrachtingen. Het plot is dun. In een zieke wereld smacht schrijver Pitface naar Kim Rosenberg, een droom die nat blijft. Om de tijd te doden formeert hij een bende en verschalkt een drugsimperium. Voilŕ.

’Pitface’ is een compromisloos boek. In het kielzog van nare antihelden betreedt de lezer een boosaardig universum. Nergens verguldt Brusselmans de pil, tenzij met humor, die dan weer zo zwart is dat ze eventuele oncomfortabele gevoelens eerder versterkt dan afzwakt. Zulks herinnert aan de Belgische film ’C'est arrivé prčs de chez vous’, waarin een seriemoordenaar een tv-ploeg op sleeptouw neemt. In beide gevallen voert de hoofdpersoon de stompzinnigheid van de meute op ter rechtvaardiging van zijn eigen wreedheid. De somberende Pitface betoont zich beurtelings een wraakengel en een moraalridder van de droevige figuur. Door bepaalde facetten van de liberale westerse cultuur akelig uit te vergroten strooit hij zout in veronachtzaamde wonden. In een dergelijke hoek schuilen de verborgen krachten van dit boek.

Brusselmans is niet Moeder Teresa. Wie invoelend proza wil lezen over slachtoffers van zinloos geweld zoekt elders zijn heil. Brusselmans is een schrijver van de overtreffende trap, met een hormonale behoefte aan stennis. Om het interessant te houden moet hij telkens een treetje hoger gaan. De fans zijn er goed mee. ’Pitface’ is machtige soep. En beduidend beter gevuld dan op het eerste gezicht het geval lijkt.

Nick J. Swarth

This page was created by Erik 'PalmBoy' RAEYMAEKERS

created on 20-02-2001 - last updated on 03-03-2008

You're visiter number since 07-11-1999